maand #2 - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Ilse Tilborg - WaarBenJij.nu maand #2 - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Ilse Tilborg - WaarBenJij.nu

maand #2

Blijf op de hoogte en volg Ilse

24 Oktober 2013 | Thailand, Koh Tao

Hallo Hallo!

De tijd vliegt voorbij! Ik ben inmiddels al weer twee maanden van huis...en zit op het moment op mijn bed in kamer #3 boven het 'tong thai food' restaurant. Er loopt een klein gangetje achter het restaurant langs dat bij een trap uitkomt. Als je de trap naar boven neemt kom je op een balkon uit met aan twee kanten kamers. Een van die kamers huur ik voor 250 euro per maand. Het is een eenvoudige kamer met een bed, kast (zonder deuren) en een tv kast met tv. Gelukkig is er ook een klein badkamertje aanwezig dus voor 250 euro ben ik voorzien!

Thailand zou Thailand niet zijn als er geen mankementen aan mijn kamer zouden zijn: Het water moeten we met 6 kamers delen. Er staat een grote ton achter kamer #1 die gevuld is met water. Zodra het water op is, moet het afgesloten worden zodat de ton opnieuw bijgevuld kan worden. Dit gebeurd op zeer 'onhandige' tijdstippen en het komt dus regelmatig voor dat je smiddags van de boot af komt en dat je niet kun douchen omdat het water op is. Ik heb al meerdere malen in de douche gestaan dat ik er achter kwam dat het water niet werkt. Inmiddels ben ik zover dat ik eerst het kraantje bij de wastafel probeer voordat ik ga douchen! Het is ook erg lastig om je wc door te trekken zonder water. Dus vanaf nu test ik altijd of er water uit de kraan komt! ;)

Ik woon hier met de andere dive master trainees (DMT's). De meeste komen uit Engeland maar er woont hier ook een jongen uit Denemarken. Omdat er op dit moment best veel DMT's aan hun cursus bezig zijn wonen er ook een aantal op andere plekken rondom Sairee beach (het hoofdstrand van Koh Tao, en het strand waar onze duikschool aan grenst).

Ik heb al +/- 15 duiken gemaakt en heb voor het eerst een Whale Shark gezien. Het grootste dier dat in de oceanen voorkomt! Het was een baby van 2,5-3 meter maar onwijs mooi om te zien. Ik heb er 10 minuten mee kunnen snorkelen. Ze zwemmen heel langzaam en vaak dicht aan de oppervlakte dus kun je ze al snorkelend ook heel goed zien.

Het eiland is precies wat ik er van verwachtte. Niet te klein maar ook zeker niet groot. Er zijn stukken waar je met een auto kunt rijden maar over het algemeen zijn de wegen slecht of bestaan ze niet! Veel mensen op brommertjes en natuurlijk zonder helm. Ik heb me laten vertellen dat er 3 politie agenten op dit eiland aanwezig zijn en dat het dus onbegonnen werk is om alle brommer rijders zonder helm aan te pakken! Of het waar is weet ik niet, maar ik ben tot nu toe nog geen agent tegen gekomen!

Mijn dagen bestaan over het algemeen uit vroeg op staan, duiken, lunchen, duiken, douchen, eten, drankje in de bar en naar bed. De ochtendboot vertrekt om 07.00 dus dat betekend 06.00 opstaan en om half 7 bij de shop zijn. Alle spullen voor klanten worden door ons ingepakt in tassen en klaargezet zodat ze mee kunnen op de long tail (een klein thais bootje) die ons naar de grote boot vaart. We maken meestal 2 duiken sochtends en keren dan terug naar sairee beach waar we weer met de long tail van de grote boot worden gehaald. Lunchen doen we dus op het eiland en mocht je smiddags geen zin hebben kun je er dus voor kiezen om alleen in de ochten te duiken; of andersom natuurlijk. De middagboot vertrek om 12.00 dus dan moet alles weer klaar staan. Ook smiddags doen we twee duiken, dus opnieuw alle tassen in pakken met equipment en zorgen dat iedereen optijd bij de long tail is. Savonds tussen 16.30 en 17.30 zijn we terug aan land. Dan moeten alle spullen gewassen worden en ook dat is een taak van de DMT's. Daarna kunnen we naar huis om te douchen
(als er water is..) en meestal verzamelen we in de bar aan het strand voordat we gaan eten. Een praatje met de klanten van die dag is normaal en soms krijg je er zelfs een biertje voor! ;) Nou kost een biertje maar 50 thb 1,25E, maar het gaat toch snel, dus de gratis biertjes zijn mooi meegenomen!

Momenteel heb ik een oorontsteking dus kan ik niet duiken. Het is al een aantal dagen aan de gang dus ben ik al bij de dokter geweest. Ik heb een antibiotica kuur meegekregen en oordruppels. Het begint al minder zeer te doen dus ik hoop morgen weer het water in te kunnen. Het komt vaak voor bij duikers omdat de zee niet zo heel schoon is waar wij duiken. Koh Tao is zeer geliefd bij duikers en het wemelt er dus van. Al die duikers zijn dagelijks te vinden op de verschillende duiksites rondom het eiland. Alle boten die ze brengen en halen lekken hier en daar wat olie en de uitlaatgassen gaan rechtstreeks het water in ook alle WC's aan boord spoelen door in de zee. dus het water bevat voldoende bacteriën om een ontsteking te veroorzaken. Daarnaast is het hier warm, waardoor vermenigvuldiging word bevorderd en voor je het weet heb je dus een oorontsteking! Ik heb gisteren een spuit gekocht (zonder naald) zodat ik die kan vullen met schoon water om mijn oren schoon te maken na het duiken. Eens kijken of dat een nieuwe ontsteking zal voorkomen.

Verder geniet ik hier van het mooie weer, het heerlijke eten, en het thaise 'laid back' attitude. Wel kom ik er achter dat geld uitgeven snel gebeurd, dus gisteren met een andere DMT een kookset en wat pannen gekocht. Eens kijken of ik vandaag aan een gas fles kan komen zodat we zelf wat pasta of rijst kunnen koken om de kosten te kunnen drukken.

Vanaf Koh Tao heel veel liefs! En tot over een maand!

xxx

Ilse

  • 24 Oktober 2013 - 10:26

    Bibi:

    Hee ilsie!
    Leuk verhaaltje! Grappig om te lezen dat daar stromend water niet vanzelfsprekend is en dat je dus niet altijd kunt douchen wanneer jij wil. Is even wat anders dan hier he. Fijn dat je het naar je zin hebt en dat je een prima huisje hebt gevonden. Hoe cool moet dat zijn om zo'n whale shark te zien! Ook al istie 'maar' 2,5 meter, als je er zo naast zwemt istie vast gigantisch! Je duikt heel wat uurtjes zo elke dag. Ga je nu een carriereswitch maken naar duikinstructeur?:P Beterschap met je oorsteking. Doet vast pijn. Is je toets laatst gelukt? Kun je ook onderwaterfoto's maken? Haha sorry voor alle vragen! Geniet ervan meis! Groetjes van hier! ;)

  • 24 Oktober 2013 - 18:24

    Laurette:

    Wow een walvishaai!! Gaaf eh?!? Dat is wat je altijd al wilde! En bij jou is het nog gaver want wij hebben er echt naar gezocht. Hoe dan ook, super gaaf! Zijn er ook mensen waar je leuk mee kan optrekken? En hoe lang blijf je daar? Heb je ook foto's. Nou zoals je al merkt, heel veel vragen. Ik wens je vanaf het mooie Breda heel veel liefs! En veel knuffels en kusjes!!!

  • 24 Oktober 2013 - 22:30

    Joep:

    Blue whale is bigger.

  • 23 November 2013 - 13:33

    Marion:

    Hey topper, wat schrijf jij toch goed zeg! Je verslagen kunnen mij niet lang genoeg zijn. Goed om te lezen dat eten nu toch een belangrijke plaats in gaat nemen, eindelijk! Al weet ik bijna zeker dat dit altijd een ondergeschoven kindje zal blijven voor jou. Blij dat alles goed met je gaat en je straks een baan hebt, dat is altijd een fijne gedachte. Erg stoer dat jij naar je gevoel hebt geluisterd en je droom waar maakt nu. Ik ben bijzonder trots op je, deze ervaring brengt je heel veel waar je altijd op kan blijven teren! Ik kijk met plezier uit naar je volgende verhaal. Liefs vanuit een grauw en koud Brabant XXX

  • 21 April 2014 - 13:45

    Rikkert:

    En verslag 2 gelezen, gaat sneller dan ik had verwacht :P Whalesharks zijn niet het grootste dier in de zee dat is the blauwevin vis. Maar dat maakt allemaal niet uit ;) Leuk om iets te horen over je eerste kamertje, al hoewel ik je kamertje wel heel deur vind :) maar daar ben je toch al weg :) op naar 3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 03 Jan. 2011
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 20344

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2013 - 23 Augustus 2015

Wereldreis

20 Augustus 2011 - 16 Januari 2012

Eindstage Thailand

05 Januari 2011 - 20 Juni 2011

Studeren in San Sebastian

Landen bezocht: