Maand #24 Een nieuwe uitdaging - Reisverslag uit Korovisilou, Fiji van Ilse Tilborg - WaarBenJij.nu Maand #24 Een nieuwe uitdaging - Reisverslag uit Korovisilou, Fiji van Ilse Tilborg - WaarBenJij.nu

Maand #24 Een nieuwe uitdaging

Blijf op de hoogte en volg Ilse

07 September 2015 | Fiji, Korovisilou

Hallo Allemaal,
Jullie zullen wel denken...jeetje waar heeft die gezeten. Het is al bijna een jaar geleden dat ik een reisverslag getypt heb! haha hoppa weer een jaar voorbij...de tijd vliegt echt het is niet normaal.

Inmiddels wonen en werken we in FIJI! We werken voor Waidroka Bay Resort als dive operations managers. Het is voor mij de eerste keer dat ik van a-z het duiken moet organiseren, en ondanks dat het een drukke baan is heb ik het nu wel prima naar mijn zin. Ik zeg nu....omdat het even geduurt heeft voordat ik mijn draai had gevonden.

Het resort bestaat uit 12 kamers waar we maximaal zo'n 35 gasten kunnen onderbrengen, het is dus niet heel erg groot en er hangt een huiselijk sfeer hier. We eten met zijn allen aan grote tafels en hebben dus leuke persoonlijke gesprekken met de meeste gasten, ook handig voor als je bepaalde gasten niet zo leuk vind, dan zoek je dus een andere tafel op! We ontvangen voornamelijk surfers en duikers en wij zijn verantwoordelijk voor de tweede groep. We proberen zoveel mogelijk van te voren vast te leggen zodat we precies weten wie wat doet en wanneer. Dat maakt het makkelijker voor ons om het rooster te maken voor de bootjongens en de kapiteins. We werken dus voornamelijk samen met fijian mannen, aangezien dat typische mannen banen zijn. Vrouwen werken hier in de house keeping of in de keuken, en ik wordt soms dus wel raar aangekeken als ik met tanks aan het zeulen ben of zware dingen til. Helaas is de werkhouding onder de fijians zeer matig, en waneer ik dus iets te hard loop of te veel doe, denken ze al snel...zo die doet dat goed, gaan wij mooi ff pauzeren! haha dus je moet oppassen dat je niet te veel werk van ze overneemt. Het woord 'helpen' komt ook niet echt voor in hun woordenboek, het is meer...jij helpt mij dus doe ik niets. Wat some frustraties terweeg brengt.

Naast het organiseren zijn we samen ook verantwoordelijk voor het uitvoeren van alle duiken. Er gaat bijna iedere dag een boot met duikers duiken dus we verdelen de trips, en dat gaat goed. Ook hebben we al een paar grote groepen in het resort gehad. De grootste was 32 personen, waarvan 27 duikers....dat was een hele organisatie en dat heeft wel wat uurtjes in voorbereidingen gekost, maar alles is gelukkig op rolletjes verlopen en we hebben een super leuke week gehad. Natuurlijk moet er extra hard gewerkt worden wanneer er zoveel duikers zijn maar na de ruime tip die ze achter hebben gelaten was het zeker de moeite waard!

Volgende week zit staat er weer een groep op de planning. Dit keer zijn het 11 duikers en komen ze voor een 'kennismakings trip'. Het is een grote travel agent die wereldwijd duikvakanties plannen voor honderden mensen. Het is voor ons dus belangrijk dat we alles tip top in order hebben voor hun aankomst, en daar zijn we dus al een maand mee bezig!!

Op het moment zijn er 12 meiden in het resort die allemaal surfen. Iets waar ik totaal niets vanaf weet, dus iedere avond luisteren we braaf naar de verhalen over de golven, en de wind, en hoe 'sick' die golf wel niet was, en hoe dik, lang, breedt, kort, krachtig, slap, groot, klein of weet ik het wat nog niet meer! Het houd echt niet op....zo grappig hoe ze een hele avond over een golf kunnen praten. Tja ieder zijn ding...dat blijkt! Helaas zit er voor mij geen surflesje aan te komen, we hebben hier voornamelijk 'reef breaks' dat houd in dat de golf rolt over het koraal en als je een beginner bent wil je liever op een zand bank beginnen, dat is minder pijnlijk als je er onderuit gaat, en dat ga je! Dus dat stellen we nog even uit. Ik probeer wel het een en ander op te pakken uit al het surf gepraat om me heen. Ik kan inmiddels de surf forecast lezen, uitleggen en begrijpen, en ik snap wat voor effect de weersvoorspelling heeft op de verschillende surf plekken...nou dat is toch al heel wat dacht ik zo!

Het duiken is hier echt fantastisch! Dat blijft toch meer ons ding...ik heb al heel wat dingen van mijn lijstje af kunnen tikken, zo heb ik een hamerhaai gezien, een baby bultrug walvis, een tijgerhaai om er maar een paar te noemen. Het koraal is super gezond en overal waar je kijkt zie je vissen! We gaan regelmatig naar Beqa lagoon (benga lagoon) waar we super mooie soft coral gardens hebben met grote sea fans en een hele hoop kleine beestjes zoals zeepaardjes, zeeslakken, krabben en kreeftjes. Een goede balans tussen grote en kleine dieren met ontzettend veel kleur en bijzondere topografie!

Nu zul je denken, jeetje die zitten gebakken, en dat is feitelijk ook zo...maar er zitten ook een paar min punten aan. De grootste voor mij is, dat we zover weg van een stad zitten. We moeten 5km over een grint pad rijden om bij de snelweg te komen, en dan is de eerste 'stad' een half uur rijden. Dat betekend dus dat we heel veel tijd in het resort doorbrengen (aangezien we daar ook wonen) en dus niet veel mensen leren kennen waarmee we eens iets leuks kunnen gaan doen. We hebben een vrije dag per week en die besteden we dus vaak aan een tripje naar de hoofdstad voor een lunch of kijkje in de winkels!

Ook hebben we de afgelopen twee maanden alleen maar regen gehad...haha een tropisch paradijs met regen is echt niet tof kan ik je vertellen. Het water is ongeveer 24 graden, en al klinkt dat lekker warm voor nederlandse begrippen, na 50 minuten onderwater heb je het echt wel koud! Dan kom je boven en wil je opwarmen in de zon, staat het gewoon vet hard te regenen en waai de wind zo hard dat je het alleen maar kouder krijgt. Ik ben dus nog nooit zo blij geweest met een warme douche als nu! Gelukkig is het einde van de winter in zicht aan komt er zonniger weer aan, ik zowaar verbrand gisteren toen ik op een touch rugby toernooi beland ben! De assistent manager is een fanatieke rugby speler en hij had een team bij elkaar gesprokkeld voor het rugby toernooi van gisteren. Ik mocht mee als physio haha ook de grap van de eeuw, maar ben uiteindelijk gepromoveerd tot coach...aangezien ik zelf ook touch rugby heb gespeeld toen ik in jakarta woonde was ik de enige die de regels wist! haha zo grappig, dus heb lekker de longen uit mijn lijf staan schreeuwen naar een stel fanatieke mannen....die geen idee hadden waar ze mee bezig waren! Ze hebben het wel ver weten te schoppen voor het zooitje ongeregeld dat ze waren...de halve finale is toch niet verkeerd! Volgend jaar gaan we wel van te voren trainen, zodat iedereen in ieder geval de spelregels kent! Al met al een heerlijke dag weg van het resort, met een verbrande neus en kuiten kijk ik terug op een leuke dag!

Ik zal wat fotos toevoegen van de highlights tot nu toe, en ga weer wat vaker een verslagje typen. Ik heb namelijk weinig tijd om bij te kletsen via skype of facetime...daar heb ik na het eten meestal geen zin meer in...omdat ik al de hele dag tegen de gasten praat en leuk doe ben ik savonds best blij dat ik niets hoef te zeggen! ;) haha maar natuurlijk ben ik bereid een uitzondering te maken voor jullie die me wel graag willen spreken!

Voor nu wens ik jullie allemaal een hele fijne dag! Stuur ik veel liefs vanuit fiji! Wie had dat ooit gedacht! Super tof dat ik weer een land van mijn lijstje af kan tikken!

kusjes,

Ilse

  • 07 September 2015 - 16:39

    Bibi:

    Leuk reisverslag ils!!

  • 07 September 2015 - 16:58

    Dimph:

    Ha Ilse,
    Wat kun je toch heerlijk schrijven ik heb genoten van je verhaal dat ik voor 'n deel al van je moeder heb gehoord. Eindelijk konden we vorige week weer eens bij kletsen sinds ze weer terug is.

    De foto's moet ik nog ergens zien te vinden, ben heel benieuwd hoe jullie daar wonen/werken.
    en superfijn dat je het voornemen hebt wat vaker te schrijven, het zo zomaar ooit 'n heel mooi boek over je leven aan de andere kant van de wereld kunnen worden. Een is er al verkocht hoor.
    :)

    Liefs dimph

  • 07 September 2015 - 17:56

    Anja Den Herder-van Doesburg:

    Hey Ilse,
    Leuk om je verslag te lezen, ik had al zolang niets van je gehoord!
    Fijn dat alles goed gaat en dat je het naar je zin hebt!

    Groetjes Anja

  • 07 September 2015 - 18:28

    Lieke:

    Lieve ilse!

    Wat ontzettend fijn weer een reisverslag over je te lezen! Hopelijk spreken we elkaar gauw via Skype. Zodat we nog even kletsen voor ik 3 weken weg ga. Want over 7 weken dan ga ik al! Tijd vliegt. Wat goed dat je je weg hebt kunnen vinden in jjenieuwe bbaan en je nieuwe bestemming! Geniet ervan en spreek je snel weer of zie ik weer een reisverslag voorbij komen!

    Liefs xx Lieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 03 Jan. 2011
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 20281

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2013 - 23 Augustus 2015

Wereldreis

20 Augustus 2011 - 16 Januari 2012

Eindstage Thailand

05 Januari 2011 - 20 Juni 2011

Studeren in San Sebastian

Landen bezocht: