maand #6 - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Ilse Tilborg - WaarBenJij.nu maand #6 - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Ilse Tilborg - WaarBenJij.nu

maand #6

Blijf op de hoogte en volg Ilse

23 Februari 2014 | Thailand, Ban Khao Lak

HATSEFLATS!

Goedemiddag allemaal!!

Nou niet om het een of het ander…maar ik vier vandaag een klein feestje! Het is namelijk officieel 6 maanden geleden dat ik uit Nederland vertrokken ben! 6 maanden lijkt een lange tijd, maar voor mij voelt het als of ik gisteren nog iedereen af fietste om nog een aller aller laatste keer dag te zeggen! De rit naar het vliegveld in Rotterdam zit nog vers in m'n geheugen! We draaien bij de Philip Morris de snelweg op, en zijn volgens mijn planning ietsje aan de late kant, zolang er maar geen file staat zei ik nog voor de grap. En je raad het al natuurlijk, net na de oprit richting roosendaal staat het finaal vast! Daaag dat heb ik weer natuurlijk. Gelukkig was het geen enorme file en waren we er na 5 minuten doorheen. Maar even had ik het wel warm hoor! Dat is inmiddels dus 6 maanden geleden en wat is er een hoop gebeurd voor mij! Ik heb net alle verslagen terug zitten lezen en dan ben ik blij dat ik het tot nu toe vol gehouden heb om ze te schrijven. Het is voor jullie leuk (als ik de reacties mag geloven ;)) en voor mij handig want er gebeurd zoveel dat alles makkelijk te vergeten is. Maar met die verslagen is het te onthouden! :P

Goed dan ga ik nu echt beginnen met mijn 6de verslag! :D Hou je vast want er is weer een hoop rarigheid gebeurd, wat leuke en minder leuke momenten met zich mee heeft gebracht!

Allereerst is mijn tas met duikequipment compleet en functionerend! Dat is natuurlijk goed nieuws voor mij, al heeft het even geduurd voordat dit daad werkelijk het geval was. Compleet was het nog redelijk snel, ik denk dat ik binnen een week alles binnen had. Functionerend was een opgave….blijkbaar. Ik heb in totaal 750 euro uitgegeven, wat voor mij echt een meevaller is! Ik dacht echt dat ik over de 1200 zou gaan, dus toen het na een lange rekensom op 750 euro uitkwam dacht ik dat er een fout gemaakt was. Ik ben te eerlijk en zei, weet je het zeker? Als ik jou was zou ik het nog een keertje na rekenen! *stomme trut* dacht ik een mili seconde later want 750 was een meevaller en dan zou ik er nu meer voor willen betalen?! Maar ik had mijn mond al open getrokken dus de rekenmachine kwam opnieuw te voorschijn en de zweethandjes kwamen opzetten….shit shit shit, maar ach wat moet dat moet dacht ik. Gelukkig was ook na de tweede berekening de eindsom 750 euro dus phew phew afrekenen en wegwezen!

Wanneer je iets nieuws hebt gekocht wil je dat natuurlijk zo snel mogelijk uit proberen. Ik weet nog vroeger als ik nieuwe schoenen kreeg voor de winter of de zomer dan werden die altijd direct gedragen! Ookal was het daar nog helemaal geen weer voor (volgens mijn moeder) Ik had de sneeuw in augustus al zien vallen zodat mijn nieuwe laarzen uit de doos mochten komen! Uiteraard wilde ik mijn duikspullen zo SNEL mogelijk testen, waar mijn oude huisgenoot Sam me bij geholpen heeft. De boot waarop hij werkt zat nog niet vol, en ondanks dat ze mij niet nodig hadden voor mij duikmaster skills (haha) mocht ik mee als 'customer' voor een vrienden prijsje! (lees: bijna gratis!) Dus ik was helemaal in de zevende hemel want ik hoefde niet te werken (opletten op andere duikers enz) maar kon toch op mijn gemak mijn equipment uit proberen en er aan wennen, zodat wanneer ik echt zou moeten werken ik daar in ieder geval niet meer mee kon zitten. De perfecte trip dus! Dag 1 ging volgens plan, mijn 5.5mm wetsuit was een nachtmerrie om aan te trekken alle riempjes, touwtjes, strikjes en klipjes afstellen op mijn maat was tijdrovend en bijzonder interessant en eer ik de hele rattenplan aan mijn lijf had hangen stond het vuurrood op mijn kaken en zweette ik mezelf te pletter…Maar goed wanneer je dan eenmaal in het water ligt te dobberen dan ben je best even trots dat je dat toch maar weer even regelt hebt! Met een beetje hulp van die en via de connecties van een ander heb ik voor 750 euries een super vette kit! Dus met een BIG smile op mijn gezicht gaan we naar beneden voor de eerste duik van de trip…ik ben nog geen halve meter onder water en hoor een raar geluid uit mijn regulator komen (dat is het mondstuk waardoor je kunt ademen). Duiken hoort rustgevend te werken en je zou dus niets van geluid moeten kunnen horen, behalve het geluid wat jezelf maakt wanneer je uitademt (klint als *blub* *blub* *blub*). Wanneer ik uitademde hoorde ik inderdaad blubblubblub, maar wanneer ik inademde hoor ik iemand in de verte woooooeeeeiiii roepen! Hoe dieper ik inademde hoe harder het geluid was en toen wist ik al genoeg…hier klopt iets niet! Gedurende de duik werd het erger en erger en begon zelfs mijn first stage (het onderdeel wat aan de duikfles geschroefd word) te trillen. Zo hard dat ook dit een geluid ging maken! Dus trillllltrilllltrillll woooooeeeeeiiii trillllblubtrillllblubtrilllblub was het resultaat na duik numero uno! Vet balen want het hele zaakje kon weer terug naar de fabriek om vervolgens even nagekeken te worden! Fijn toch, dat als je iets nieuws (gloed nieuws) koopt het altijd perfect werkt! Word ik nog altijd vrolijk van!!! PFFFF maar goed gelukkig zijn dit dingen die kunnen gebeuren en hebben we altijd extra (spare) equipment bij ons. Mijn nieuw kapotte troep is verwisseld voor oude functionerende spullen en ik kon weer uit de voeten. Dat was maar goed ook, want jaja je raad het nooit…er was een divemaster te kort op de boot! Dus op dag twee kreeg ik meneertje Jan (beter bekend als Slim) onder mijn hoedde. Nou ik dacht he! Jan! dat klink nederlands….leuk toch! Maar nee…..hoe ik nooit meer op mijn naam-intuitie zal vertrouwen word je nu vast duidelijk…het was namelijk een Fransoos! WHAT!!! ja echt een fransman! Met zo'n petjes dat van je hoofd afwaait omdat hij niet echt op je hoofd zit maar erop ligt! en zo'n lieflijk schoudertasje van gucci waar niets in past wat schijnbaar echt een must have is geworden! GREAT! meneer had maar liefst 9 duiken gemaakt en met zijn zwemleraar zou ik graag een woordje willen spreken. Watervrees had hij niet…maar kleurtje geel…daar was hij echt nog niet klaar voor! Dan daarbij was het bijna volle maan en de stroming op sommige duikplekken was enorm dus er moest aardig door gezwommen worden om de boeilijn de kunnen halen. Het is niet moeilijk om onderwater hard te zwemmen wanneer je vinnen (huh hoe heten die dingen eigenlijk in het nederlands…zwemvliezen haha dat klinkt ook raar…nou ja je weet vast wat ik bedoel) aan hebt. Het zit hem in het maken van overdreven grote bewegingen in plaats van snelle korte bewegingen. Maar dat kreeg ik hem niet aangepraat dus hij 'zwom' zichzelf een ongeluk, zonder ergens te komen wat amuserend is voor alle andere duikgroepjes die ook onder water waren maar voor mij met name frustrerend want in no time heeft de stroming je meegenomen en kun je de duik dus beëindigen! Gelukkig is het allemaal goed gekomen en heeft mr slim alle duiken kunnen maken. Maar oh oh oh wat heb ik afgezien! Natuurlijk was ik ook nerveus want het was mijn eerste keer zonder toezicht van een instructeur om iemand mee te nemen en dan is het ook nog zo'n figuur wat eigenlijk beter op het strand kan liggen onder een laag kokosolie om aan zijn kleur te werken! Maar goed, je hebt het niet altijd voor het zeggen, en toen ik betaald werd na de trip was ik apentrots! zo dat had ik toch maar eens even voor elkaar!

Na een paar dagen waren mijn gerepareerde nieuwe spullen terug en had ik al mijn equipment wederom compleet! Het enige wat ontbrak was werk! Zonder werk kon ik mijn spullen niet testen en zonder werk heb ik ook niet zo heel veel aan al die spullen…dus mijn dagen waren gevuld met duikschoolstalken! Een bezigheid waarin ik mij volledig heb kunnen specialiseren aangezien ik toch genoeg tijd heb. Langs alle shops waar ik mijn CV heb afgegeven om te vragen of er werk is! Nou weet ik hoe een bedelaar zich moet voelen….het is vreselijk om te moeten vragen of er misschien wat werk voor je is. Maar het is de enige manier om aan werk te komen! Gelukkig heeft het wel het een en ander opgeleverd, want na een week duikshopstalken kreeg ik een telefoontje of ik als gids mee wilde voor pirate divers. NATUURLIJK wilde ik dat wel en zo was mijn eerste dag werk een feit. Twee duiken met een man uit Denemarken die al heel wat duiken op zijn naam had staan (kijk…daar word ik vrolijk van!) alleen was het al even geleden dat hij gedoken had en daarom moest hij onder privé toezicht van een divemaster gaan duiken! Hij deed het uitstekend en het was een super leuke dag! Ik had energie voor 10 nadat we terug waren en realiseerde me dat dit echt een te gekke baan is voor een tijdje! Inmiddels ben ik opnieuw op een live aboard mee geweest alleen moest er iemand geëvacueerd worden dus mocht ik na dag twee al weer terug naar land (pff het kan ook nooit eens normaal gaan). Die avond kreeg ik telefoon of ik niet als snorkel gids mee wilde op een dag trip en dat is wat ik morgen ook weer ga doen. Beetje snorkelen en visjes aanwijzen voor 1000 baht per dag…dat is wel geteld 25 euro! Niet dat ik daar mn spaarpot mee kan spekken maar ik kan er in iedergeval weer een paar dagen van rond komen!

Zo sukkel ik maar wat aan, waar mogelijk werk ik! Ik heb echter wel het idee dat het allemaal goed gaat komen dus voorlopig blijf ik hier nog maar even rond hangen! op 11 maart verloopt mijn visum dus dan moet ik het land uit. Ik denk dat ik naar penang in maleisie ga om een nieuw visum aan te vragen zodat ik tot 11 mei zonder problemen kan blijven!

Nog een klein verhaaltje voordat ik er mee stop: Mars, de eigenaar van Mars bar, waar ik een eigen drankje heb, is jarig geweest en we zijn met een man of 40 naar een eilandje gegaan. Koh Phayam niet te vergissen met koh phangan waar de full moon parties plaats vinden. Het is een eilandje waar weinig toerisme is en ons resortje adverteerde met de volgende slogan: Banana Bungalow's spacial (ja ja je leest het goed spacial) offer: electricity from 6 pm to 6 am! super mooi! Maar om 4 am werd alles al afgesloten dus het bleek nog een leugen ook! Maar zo basic was het er dus! Ge wel dig! Drank in overvloed en iedereen in een feest stemming! Het waren drie ongelofelijk leuke dagen die ik nooit zal vergeten! Op facebook staan als het goed is wat foto's van dit bizarre feest….*no comments* hahaha

Lieve mensen! Ik heb weer een boekdeel geschreven, mijn armen zijn lam en ik heb trek in een biertje! Ondanks alles vertik ik het om op zondag te werken dus dat betekend na 12 uur middags is het beer o'clock! Ik ga naar het strand toe (memories voor diegene die weten waar ik het over heb! ;)) strek mezelf uit op een van de ligbedden en doe HELEMAAL niets meer vandaag! Morgen weer optijd op want ik heb wel geteld drie hele snorkelers! WHADDUP!

Heel veel liefs en tot snel!

xx

Ilse

• 23 Februari 2014 - 13:11

Dimph:

ha die Ilse,

Kan niet anders op deze zondag dan even geen snipperdag nemen, ik heb met zoveel plezier je verslag gelezen, wat schrijf je geweldig, amusant, met heel veel humor en beeldend. Haha jij met die Fransman onder water wat 'n avontuur.

Geniet maar lekker, je redt het wel daar, heb er alle vertrouwen in.
    Was afgelopen week nog bij oma en heb meteen even met je moeder bij kunnen babbelen, tussen het schaatsen door. Was fijn haar even te zien.

Geniet ervan en weer heel graag tot 'nvolgend verslag.
    Alle liefs,
    dimph

• 23 Februari 2014 - 17:04

Laurette:

Hoi Lieve Ilse!!
    Leuk om weer wat van je te lezen! Je hebt weer gekke momenten beleefd maar extra leuk om die dan nog eens op te schrijven. Je zult zien, als je straks al je reisverslagen gaat verzamelen, dat je super blij bent dat je hier je tijd aan hebt uitbesteed.
    Lukt het ook met foto's plaatsen? Ik heb namelijk geen facebook meer dus voor mij extra leuk als je hier foto's plaatst. :).
    Soms denk ik als ik je verslagen lees, zal ik ook gewoon gaan? Haha zo leuk beschrijf je alles! Weet wel dat we je hier allemaal ontzettend missen (lees: carnaval, filmavonden, stappen in boz enz. enz.)!
    Mocht je trouwens nog tijd hebben om te skypen, geef even een gil. Dan kan ik je live zien! Extra leuk. Wellicht dat ik ook nog wel leuke verhalen te vertellen heb over hoe ik achter mijn computer zit en studieboeken lees en dat soort spannende dingen............

Heel veel liefs! En blijf voorzichtig doen...maar vooral ontzettend veel lol maken!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 24 Februari 2014 - 21:31

Rik:

Hey poepie :D

Wat lang geleden dat ik een keertje op Facebook zie dat er weer eens wat is gepost hierzo. Wel heel erg blij dat ik zo met jou mee kan leven. Zou er alles voor wegleggen om nu ff een weekje bij jou te zijn. Miss je echt heel erg. En de vastenavend begint volgende week. En je weet t zelf, pa en ma zijn van de partij!!!! dus dat wordt echt heeeeeeel leuk. Maarja daar spreek ik je als ik eindelijk uitgekaterd ben :P dan zal ik er uitgebreid over vertellen en alle leuke en genante verhaaltjes vertellen. Tot nu toe ben ik als vrouw verkleed geweest als ontgroening voor de band. Heel erg grappig want had het helemaal niet door(ben in die zin nogsteeds de lomperik). Maar ik vind het ZOOO leuk om t allemaal mee te maken. Ik krijg ook vaak to horen dat ik echt een hele dikke smile op mn gezicht heb als ik in de stad. Net als een van die irrietante touristen die over fotos van moet maken terwijl iedereen zo iets heeft van dit is allemaal blood normaal. Maar schijt! ik vind t prima zo :D Ben blij om te horen dat bij jou je spullen nu eindelijk mee werken. Hopelijk kan je snel t water weer in want ik neem aan dat je je daar nu helemaal thuis voelt. Hoope dat het bij jou allemaal goed gaat en dat er alleen maar fijne dingen gebeuren.

Groetjes je kleine broertje

LOVE YOU!!! XXXXXXXXXXXXXXXX
    P.S. Je mag van mij best een visarun naar Nederland toe doen hoor, mag je lekker bij mij logeren. Zou t heel vet vinden om je weer te zien angezien dat al faking lang is geleden en ik er nu wel genoeg van heb gehad. Anyways, like I said before, hope you are having the time of your life and may only good things happen to you. Love your littlest bro

• 26 Februari 2014 - 21:39

Bibi:

Heee Ilsie! Wat een geweldige blog heb je weer geschreven. Ik moest er weer zo hard om lachen! Wel volhouden hoor, dat schrijven. Kunnen wij nu lachen en jij later als je dit allemaal terugleest! Gelukkig werken al je spullen nu, kom maar op met dat werk! Gewoon de shops blijven stalken, dan komt het werk vanzelf naar je toe. Geniet er van, lief zijn voor je klanten haha! Xxxx

• 21 April 2014 - 13:30

Joep:

Nou mam blijft wel lang uit de picture. Die was volgens mij al lang geweest eind februari. Misschien in de volgende. Maar dat verhaal van die franse weet ik nog goed. Heb toch maar weer geflikt. Tobber. kus.xx