Maand #4 - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Ilse Tilborg - WaarBenJij.nu Maand #4 - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Ilse Tilborg - WaarBenJij.nu

Maand #4

Blijf op de hoogte en volg Ilse

30 December 2013 | Thailand, Ban Khao Lak

Lieve Allemaal,

Met enige vertraging begin ik toch maar mijn reisverslag te typen. Het is de laatste paar dagen erg lastig geweest om een werkende internetverbinding te vinden. Kelly en ik hebben al weer de nodige kilometers afgelegd en we zitten op dit moment in een bus van Phuket naar Khao Lak. Het verslag kan ik dus nu al wel typen maar online komt het pas wanneer er weer internet is!

Er is weer een hoop gebeurd in de afgelopen maand! Op 3 december heb ik Koh Tao als officiele dive master verlaten. Mijn visa verliep en ik had al een vlucht naar Singapore geboekt, dus even bij pap en mam langs geweest. Zo maar net een weekje, maar het was heerlijk om weer even thuis te zijn. Warm te kunnen douchen en mijn wc doorspoelen op het moment dat ik dat wil! Een werkende internetverbinding zonder dat je er een eiland voor hoeft te doorkruisen. Dan pas weet je hoe makkelijk het eigenlijk allemaal gaat en wat ik inmiddels allemaal wel niet van zelfsprekend vind, wat hier dus gewoon totaal niet realistisch is! Fijn zo’n reality check en grappig om te zien dat het me weinig kan interreseren. In Nederland had ik al drie keer met tele2 aan de lijn gehangen als het internet niet zou werken, en hier denk ik…oke dan ga ik toch lekker wat anders doen. Stradje, drankje, hapje eten en dat in goed gezelgschap van leuke mensen, prima te doen! Maar dan wel weer even fijn om in Singapore te zijn, natuurlijk ook met leuk gezelschap en een drankje en hapje! ;) We hebben dit jaar met z’n 3en surpriseavond gedaan. Alleen had pap geen tijd voor rijmpjes of cadeautjes dus hebben mam en ik voor elkaar en voor pa een rijmpje geschreven en cadeautjes gekocht! Ik had last minute nog even het een en ander bij elkaar gesprokkeld voordat ik Bangkok zou verlaten. Dus ubertoeristische cadeaus…daar moesten ze het dit jaar mee doen! Het was toch weer een grappige avond met een drankje en kruidnootjes uit Nederland, die Joost, Sophie en Fenne hadden meegenomen! ☺

Op 12 December had ik het helemaal niet meer…Kelly zou landen in Bangkok en wel op een totaal ander vliegveld als ik! Dus ff snel hier nog googlen en daar nog zoeken hoe ik nou het beste kon reizen om bij het andere vliegveld te komen, en nog belangrijker..zou ik er optijd kunnen komen om Kelly het warme welkom tegeven wat ze verdient?! Het was jakken en jagen maar het is uiteindelijk allemaal gelukt! Ik was om half 7 op het vliegveld en Kelly was om 18.20 geland dus de timing was perfect, maar dan begint het wachten, en dat duurt toch zoo lang dan! Dus maar even naar buiten om een sigaretje te roken en weer terug naar binnen, nog niets te zien, kopje koffie, en nog steeds niemand te bekennen! Maar na wat voor mij uren leek te duren, kwam ze door het poortje heen! Met rugzak als een ware backpacker, klaar voor een kijkje in mijn wereld!

We hebben de taxi naar Khao San Road gepakt in hartje Bangkok. Ik had hier al een nachtje geslapen, en wegens de ‘rellen’ leek dit de veiligste wijk om te verblijven. We hebben een hostel gevonden, en onze troep daar gedumpt, even opgefrist en de straat op. Hapje Pad Thai van een of ander stalletje en een biertje van de bierbus. Hoe gek dat we dan opeens tegenover elkaar zitten op plastic krukjes aan een olievat wat als tafel diende! Heel onwerkelijk, maar natuurlijk hadden we genoeg te vertellen dus de uurtjes gingen snel voorbij. De dag erop een beetje optijd opgestaan om wat van Bangkok te kunnen zien. Kei hard afgezet voor een bootje dat ons naar de floating market zou brengen. Er viel met deze vissersvrouw totaal niet te onderhandelen. 800 bath, dat wilde ze van ons hebben en aangezien er geen taxi in de buurt was om terug tekeren naar waar we vandaan kwamen, hebben we het toch maar gedaan. Het gaat om 20 euro, wat opzich niet veel is, maar voor hier een klein fortuintje. Dus wij al een beejte geergerd die boot op, want je weet dat je afgezet word maar je kunt er zo helemaal niets aan doen wat het frustrerend maakt. Zijn we nog geen twee minuten aan het varen…zegt de boot man doodleuk, dat de floating market vandaag gesloten is! WAT?! Jahoor we zijn er dubbel en dwars ingestonken. Alleen markt op zaterdag en zondag en natuurlijk is het juist vrijdag wanneer wij op zo’n boot klimmen. Dus ja…dikke pech, gelukkig kwamen we welgetelt langs twee bootjes die wat dingentjes verkochten. Dus kon Kelly toch nog wat kopen op de floating ‘mini’ markt. Een ananas had haar aandacht getrokken, en die vrouw zegt dat hij 200 bath kost, voor de niet zo snelle rekenwonders onder ons (dat is 5 euro!!!) hahaha dat kost zo’n kreng in Nederland nog nooit! Maar goed de verkoopster wist er een leuke twist aan te geven door te zeggen dat ze er dan ook een biertje voor de bootman bij kreeg. Nou vooruit dan maar, kel betalen, en die vrouw peddelt met haar bootje een stukje naar achter zodat ze het ‘biertje’ aan de bootman kon geven, die achter op de boot staat. In plaats van een biertje, laad ze ff die halve boot vol met allerlei verschillende drankjes! HAHA Dus naast een ananas hebben we ook de bootman en zijn familie voor een jaar van drankjes voorzien! Nou daar zaten we dan, met onze peperdure ananas! Na twee happen geen honger meer, dus ananas is in hele stukken uiteindelijk in de bak beland! Maar we hebben er natuurlijk wel een leuke middag en een goed verhaal aan over gehouden, en dat is meer dan 5 euro waard…toch???

Die zelfde avond nog hebben we de bus gepakt naar Koh Tao, klaar met de drukte en viezigheid van Bangkok tijd voor ontspanning en een kleurtje! Nachtje bussen, ochtendje boten, en om half 10 kwamen we aan met de ferry! Ariella, een meisje die ook haar duikmaster training bij Simple Life Divers heeft gedaan, stond ons al op te wachten, dus even wat gegeten bij safety stop in Mae Haad, het plaatsje waar de pier is, daarna met de taxi door naar sairee beach waar we verblijf moesten vinden. Dit vol dat vol, pff balen hoor, loop je daar met een mega rugzak, en nergens plek om heb te kunnen droppen. Uiteindelijk een hostel gevonden, en even kunnen douchen. Full moon boot moest nog geregeld worden en Kelly wilde haar open water cursus doen, dus ook daar moest het een en ander voor geregeld worden. Even bij Simple Life binnen gelopen en jawel ze kon de cursus die middag nog beginnen. De boot voor Full moon zat nog niet vol gelukkig dus ook dit hadden we snel geboekt! Die middag heeft kelly in de class room doorgebracht om de videos te kijken voor haar duikcursus en ik zat in de bar om iedereen weer even te spreken en te updaten.

De duikcursus (waarbij ik mocht assisteren) verliep helaas niet helemaal op rolletjes. Kelly had wat problemen met haar oren dus kon niet op iedere duik naar beneden. De eerste keer is het wel gelukt dus ze heeft toch een beetje een idee van hoe het er onder water uit ziet! Op de 17de zijn we smiddags met de ferry naar Koh Phangan vertrokken. Ariella en Luke twee andere DMT's hadden besloten om ook mee te gaan! Dus we waren met z'n 4en. Eenmaal aangekomen hebben we een taxi gepakt naar Haad Rin beach waar de full moon party plaats vind! Het was er al behoorlijk druk met toeristen in allerlei fel gekleurde shirtjes en broekjes. Tijd dus om zelf ook een full moon tshirt te scoren! Ook hebben we fluoriserende verf en een kwast gekocht zodat we elkaar konden beschilderen, iets wat er bij een full moon party echt bijhoort! De hele avond emmertjes met drank gehaald en rond een uur of 5 toch maar even een dutje op het strand. Ik kon mijn ogen niet meer open houden dus dat was echt nodig! Toen we wakker werden lagen Ariella en Luke ook bij ons te slapen dus we hadden geen probleem om elkaar terug te vinden. Met de taxi weer terug naar de pier om de boot van half 9 terug naar Koh Tao te pakken. Die boot zat helemaal vol met feestgangers die in verschillende staten van dronkenschap aan boord klommen. De een viel voor de ladder al op de grond, de ander kon nog net het loopbruggetje over zonder te struikelen. Het was een super grappig zicht! Helaas bleek na 5 minuten varen dat het echt heel erg slecht was op zee! Hoge golven en de boot slingerde dus van links naar rechts! We zaten met zijn 4en op een rijtje en de eerste die opstond was Luke..hij had 'frisse lucht' nodig dus verliet de cabine om op het achterdek te gaan staan. Kort daarna begon de eerste passagier te kotsen! Heerlijk maar niet heus…de arme stakker zat achter mij en had geen plastic zakje gekregen bij binnenkomst…het spoot eruit zo tussen de stoelen door over mijn arm! dus eigenlijk was ik de arme stakker maar goed…behoorlijk smerig in ieder geval! Sarong uit mijn tas gepakt en geprobeerd om verder te slapen, maar dat lukte helaas niet meer. De een na de ander begon over te geven en het was al aardig aan het stinken in de passagierscabine! Mensen begonnen op te staan om buiten op het achterdek te gaan staan, liggen, hangen, zitten. Na een tijdje ben ik ook maar naar buiten gegaan waar Kelly ook stond. Overal zag je mensen met zakjes kots over de boot strompelden. Er was zelfs een jongen languit op de grond gevallen en heeft de hele rit knocked out in het gang pad gelegen, toen we aankwamen stond er een afdruk van de antislip mat in zijn gezicht! haha echt zoo grappig! Wij hebben het in ieder geval goed volgehouden en zijn zonder ziek te worden thuis gekomen. We hadden wel een dag nodig om te herstellen maar het was het dubbel en dwars waard!

De 19de zaten we weer opnieuw op de boot in de hoop dat kelly toch haar cursus nog af zou kunnen ronden, maar helaas lukte het weer niet dus hebben toen maar gewoon een feestje gebouwd toen we weer terug aan land waren. De dag erna zijn we met de nachtboot vertrokken naar Surat Thani daar hebben we een mini busje gepakt richting de pier van Krabi. Het busje is een half uur voor aankomst stil gevallen, en we moesten allemaal uitstappen. De jongens die ook in het busje zaten moesten duwen waarna de motor gelukkig toch nog wilde starten. Helaas hadden we wel de boot gemist, maar er ging nog een volgde, dus die gepakt naar Ko Phi Phi. Ook dit is weer een super mooi eiland met ontzettend veel leuke barretjes en strandtentjes. Hier moest uiteraard ook een feestje gebouwd worden, nadat we de berg beklommen hadden naar het viewpoint (foto's staan op facebook!) Mega mooi uitzicht en de avond die erop volgde was weer onvergetelijk! Na 3 dagen Phi Phi hebben we de boot naar Phuket gepakt om een nachtje door te brengen in Patong. Een te toeristische badplaats aan zee waar voornamelijk oude westerse mannentjes rondlopen op zoek naar thaise vrouwtjes! Een heel andere wereld weer van wat we tot nu toe gezien hadden. Helaas had ik last van voedselvergiftiging dus geen feestje in de kroeg maar polonaise rond de wc pot voor mij! Ontzettend slecht geslapen in een super kragge hostel. De bamboe stapelbedden vielen nog net niet uit elkaar!! Gebroken en gesloopt hebben we de volgende ochtend de bus gepakt naar Phuket bus station van waar de bus naar Khao Lak zou vertrekken. Eenmaal aangekomen hebben we onze tassen gedropt in het hostel (Walkers Inn) waar ik tijdens mijn stage in Thailand ook heel veel tijd heb doorgebracht! Leuk om iedereen weer even te zien, maar de belangrijkste was natuurlijk Mars! Dus op een brommertje richting Mars bar waar we een aantal van de oude garde tegen zijn gekomen. Het was eerste kerstdag en er werden kerst hoedjes uitgedeeld! Tweede kerstdag hebben we lekker op het strand gerelaxed! En toen opeens ging het heel snel…het was voor kelly al weer bijna tijd om naar huis te gaan dus nog een laatste keer eten en laatste keer cocktails drinken. Uiteindelijk hebben we een paar super leuke dagen in Khao Lak gehad met veel te veel shotjes (ilse en fisu)!

Inmiddels is Kelly weer onderweg naar Nederland en zit ik mijn verslag nog even af te typen. Ik heb zo'n super leuke tijd gehad, en ben heel blij dat kelly de tijd en moeite heeft genomen om mij op te komen zoeken! Super speciaal!!

De plannen voor mijn verdere reis zijn al 100x veranderd maar op dit moment ziet het er naar uit dat ik hier in Khao Lak aan de slag kan als Dive Master! Dit zie ik natuurlijk wel zitten, want een paar maanden werkervaring kan weer goed van pas komen voor mijn trip naar Australie. Ik heb dus besloten om hier een paar maanden te blijven en mijn trip naar Cambodja, Vietnam en Laos nog even uit te stellen!

Ik wil via deze weg iedereen een heel gelukkig nieuw jaar wensen! Ik hoop dat iedereen in het nieuwe jaar een mooie reis kan maken, want het is GEWELDIG!! :D

Heel veel liefs en een fijne avond toegewenst de 31ste!

xx Ilse


  • 30 December 2013 - 16:13

    Bibi:

    Jij ook een hele leuke jaarwisseling ils! Ontzettend leuk wat jullie allemaal hebben meegemaakt! En super goed dat je aan de slag kan als dive master! Veel succes! Xxx

  • 30 December 2013 - 16:15

    Sabine:

    Heeeeee Ilse,

    Wat leuk om je verslag te lezen. Wat heb je het super leuk gehad met Kelly. De foto's op fb zijn ook super leuk.
    Cool dat je kan gaan werken als dive master.
    Wij wensen jou ook het aller beste voor het nieuwe jaar!!

    Xxx Sabine

  • 18 Januari 2014 - 21:38

    Laurette:

    Lieve Ilsie!
    Leuk om nog even te lezen wat Kelly en jij allemaal hebben gedaan! Zo heb je jouw leven kunnen laten zien en dat is heel bijzonder! Ik wens je natuurlijk super veel plezier nog en pas goed op jezelf! Hier gaat ook alles goed! Dikke kus!

  • 20 Januari 2014 - 19:43

    Lian:

    Hoi Ilse,

    Gaaf hoor. Voor jou de beste wensen en een heel goed vervolg van je reis. Ook alvast van harte met je verjaardag!

    Groetjes,

    Lian en de mannen

  • 21 April 2014 - 13:16

    Joep:

    Echt leuk dat je dit met kelly hebt kunnen doen. Ik he het meeste via skype mee gekregen maar toch leuk om het zo nog eens na te lezen. Op naar het verslag met ma er in. Die is volgens mij next. kus. xx

  • 21 April 2014 - 14:47

    Rik:

    Leuk om ff te lezen hoe jij en kelly de reis hebben gedaan. Wel zwak dat je niet ff mee hielp met duwen ;) xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 03 Jan. 2011
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 20342

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2013 - 23 Augustus 2015

Wereldreis

20 Augustus 2011 - 16 Januari 2012

Eindstage Thailand

05 Januari 2011 - 20 Juni 2011

Studeren in San Sebastian

Landen bezocht: