Maand #26 Life is what you make of it - Reisverslag uit Korovisilou, Fiji van Ilse Tilborg - WaarBenJij.nu Maand #26 Life is what you make of it - Reisverslag uit Korovisilou, Fiji van Ilse Tilborg - WaarBenJij.nu

Maand #26 Life is what you make of it

Blijf op de hoogte en volg Ilse

01 November 2015 | Fiji, Korovisilou

Zo dan, is het alweer November 2015!

De eerste echte winter maand, waar kou, wind en regen de nederlandse lucht vullen...bah bah!

Hier in Fiji begint de zomer er aan te komen (eindelijk!!)....we hebben dan zowaar de eerste zonnestralen waar kunnen nemen, en na 4 maanden wind en regen heb ik mijn eerste kreeftoutfit mogen showen! Nu mijn vuurrode rug inmiddels bruin is, zie ik er uit als duo penotti pasta...ook leuk! :)

We zijn hier druk bezig geweest met het schilderen van de boten. Die moeten twee keer per jaar gekeurd worden en daar zijn wij nu verantwoordelijk voor. Het is een hele klus, maar nu alle 4 de boten gechecked en door de keuring zijn gekomen, kan ik met een gerust hart zeggen dat ik dat over 6 maanden makkelijk zelf kan! Met een harde borstel de buitenkant van de boot geschrobt, en daarna met marine anti fouling verf de boot hull geschilderd. Die verf is behoorlijk hardnekkig, en het zit nog steeds onder mijn nagels en in mijn haar! haha mooi blauw is niet lelijk toch? ;) Een mooi geschilderd bootje is een goed begin, maar de maritime safety authority van Fiji controleerd ook alle veiligheids equipment! Brandblussers services....ben ik nu een ster in...heb je een branblusser liggen die twee maanden geleden gekeurd moest worden? Komen ze vanochtend je boot keuren, geen probleem toch...ff met een hamer en spijker een extra gaatje in dat plastic kaartje meppen, en niemand die door heeft dat de hendel vollige vast geroest is! haha te grappig voor woorden! Maar het toppunt is toch nog wel de Fiji explorer, een van onze grotere boten en de oudste boot uit de 5. Sinds dat wij hier werken heeft ze nooit echt goed gevaren, en is totaal niet betrouwbaar. De motoren gaan iedere keer stuk, en inmiddels is er al zoveel aan verbouwd en gesleuteld en vervangen dat het van binnen gloednieuwe motoren zijn. Maar nog altijd vaart het kreng geen meter! Dus toen ik MSAF belde om de afspraak te maken voor de keuring, heb ik er maar even bij vermeld dat die ochtend maar een boot wilde laten keuren, en dat we voor de fiji explorer een nieuwe afspraak zouden maken. Toen meneer de surveyor aankwam riep hij dat hij beide boten wel even zou controleren en dat we maar een foto moesten sturen van de fiji explorer in actie zodra de motoren het weer deden, dit voornamelijk zodat hij niet nog een keer terug hoefde te komen voor een boot! Oh.. wel zei hij dat ik er wel rekening mee moest houden dat ik niet te veel fotos aan een emailtje zou hangen, wat dat kon zijn computer niet aan. Dus....haha nu maar even een foto doorgestuurd van vorig jaar....eens kijken wanneer we het surveyrapport ontvangen! Appeltje eitje dus, die keuringen kun je nu wel aan mij over laten! Wel smeer ik me volgende keer in met zonnebrand voordat ik een boot ga schilderen, bij nader inzien in rood toch niet echt mijn kleur!

Even wat ander nieuws, we gaan namelijk 22 November op VAKANTIE!! Niet dat je een vakantie nodig hebt wanneer je in Fiji woont maar toch...nee hoor...ik wil hier even heel duidelijk vermelden dat ook wij kei hard moeten werken!! En tuurlijk hebben we een leuke baan en zitten we regelmatig een ochtend of een middag op een boot en onder water, toch is onze werkdag gemiddeld 10 - 12 uur lang en na 5 maanden 6 dagen per week gewerkt te hebben ben ik HE-LE-MAAL naar de knoppe! Ik ben nu ook weer maar eens ziek...echt super verkouden wat me er van weerhoud op de boot mee te gaan aangezien ik twee dagen geleden een van onze gasten met een andere dive master (van een andere boot!!) mee moest geven omdat ik op 3 meter diep mijn oor niet geklaard kreeg! Lekker dan, hang je daar..wachtend op een wonder....gelukkig was ik na 10 minuten toch bij de shark dive aangekomen, en had mijn duiker er verder niet zo'n probleem mee, maar ja...er worden twee duiken gemaakt per ochtend, dus ik mocht nog een keer...en weer het zelfde probleem! Komt echt lekker onprofessioneel over, dus toen er vanochted 7 duikers uit Australie de boot op kwamen, ben ik toch maar thuis gebleven. Sam en Vili (lokale dive guide) hebben deze kanjers begeleid en het zijn super goede duikers dus volgens Sam heeft hij er geen omkijken naar! Heerlijk zulke mensen! Ik heb mijn dag voornamelijk op bed door gebracht, en mijn energie gespaard voor de avonddienst die ik nu aan het draaien ben...tja...gaat allemaal gewoon door natuurlijk. Maar wat ik nou eigenlijk wilde melden, is dat we naar Auckland op vakantie gaan!! WHOOHOO weer een nieuw land waar ik altijd al een keer heen wilde die ik nu van mijn lijstje af ga strepen...het hele land kunnen we niet rond reizen helaas, want we gaan maar voor een week. Maar we hebben een auto gehuurd en via air b&b een appartement midden in het centrum geregeld! We kunnen dus alle kanten op, wat leuk is. De lijst met to do's begint al te groeien, en is inmiddels al weer te lang voor de 7 dagen dat we er zijn. Sam is 24 November jarig, dus ik ben vooral blij dat we het op een bijzondere manier kunnen vieren, hij wilt graag een grottentocht waarvan ik de naam niet kan onthouden die...die vol zit met vuurvliegjes en waarin het binnen dus lijkt alsof je onder een sterrenhemel staat....we gaan het zien! ;) Nate en Vicky, collegatjes en oud huisgenoten uit het mantaray charters tijdperk zijn ook in Auckland, dus we kunnen bekende gezichten ontmoeten! Daar heb ik echt even behoefte aan!! :) Verder heeft het appartement een volledige keuken met alles erop en eraan, dus Sam zit het menu voor de week al in elkaar te knutselen! Hij wilt iedere avond zelf koken, en voornamelijk steak! Dat is iets wat we hier niet eten, omdat het heel duur is koopt onze chef het niet in...jammer :( Maar een nieuw zealand steak zal nu dus extra lekker smaken! Ook zijn er in Auckland genoeg winkels waardoor mijn ondergoed probleem opgelost gaat worden! HA...komt het allemaal nog wel eens goed...ook ga ik een sharkskin aangschaffen met een hood! Zodat ik die onder mijn wetsuit aan kan wanneer het weer koud begint te worden, en heb ik een nieuw wetsuit nodig...dus Sam zal er niet aan onderuit komen, er moet geshopt worden! :D

Maar waar ik toch echt het aller gelukkigste van wordt, is het feit dat ik eindelijk de meiden uit Breda weer gesproken heb. Het heeft lang geduurd en ik moet toegeven dat ik het contact zelf een beetje uit de weg ben gegaan...voornamelijk omdat ik moeite heb met het accepteren dat ik niet overal meer bij kan zijn. Gelukkig spreken de dames onder elkaar nog regelmatig af, maar om te lezen hoe leuk het weekenje weg geweest is, of het avondje uit is best confronterend. Het is dan ook makkelijker geweest om het niet te lezen en niet te reageren maar daar ben ik uiteindelijk ook niets mee opgeschoten. In het leven wat we leven maken we bepaalde keuzes, die weer invloed hebben op dingen, waar je in eerste instantie niet bij stil hebt gestaan. Ik wilde reizen en de wereld zien...maar heb er nooit echt goed over nagedacht dat ik door mijn keuzes andere dingen moet laten gaan. Nicky is haar trouw dag aan het voorbereiden, Kelly heeft een huis gekocht, Daan heeft een nieuwe baan en Merels vriend heb ik nog nooit ontmoet! Allemaal dingen die ik heel graag zelf mee had willen maken, waar ik bij had willen zijn, maar wat nu niet allemaal gaat omdat ik in Fiji woon. Het heeft even geduurd voordat ik dat heb kunnen accepteren, maar ik geloof dat ik er ben. Je leeft maar een keer, en je moet er alles uit halen wat er in zit, maar je kunt niet ALLES en dat is oke...Ik streep deze maand weer een land van mijn lijstje af en schrijf met een grote lach op mijn gezicht dat ik de aller LIEFST vriendinnen op de wereld heb! Ookal zit ik aan de andere kant van de wereld en ben ik lekker onnozel bezig geweest, krijg ik te vanochtend te horen dat wij gewoon een groep vriendinnen zijn waarbij je niet altijd iets hoeft te laten weten, maar zodra het contact er weer is, allles weer als vanouds is, en daar...daar wordt ik heel gelukkig van! :) xx

Nou, het staat weer op papier! Voor jullie allemaal een dikke knuffel uit het zonnige Fiji, wat er dus een stuk beter uit ziet wanneer de zon schijnt!

Liefs,

xxx

Ilse


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 03 Jan. 2011
Verslag gelezen: 590
Totaal aantal bezoekers 20286

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2013 - 23 Augustus 2015

Wereldreis

20 Augustus 2011 - 16 Januari 2012

Eindstage Thailand

05 Januari 2011 - 20 Juni 2011

Studeren in San Sebastian

Landen bezocht: